![]() |
Foto: FlickrCC |
Etter den lille runden om "hvordan vurdere kompetanse i norsk muntlig", følte jeg behov for å søke til kilden, altså Utdanningsdirektoratet (Udir). Nysgjerrigheten ble vekket da jeg fant artikkelen Fire myter om karakterer i skolen. Den første myten handler om at elevens innsats ikke teller lenger, og jeg siterer: "En karakter i et fag skal si noe om elevens faglige nivå. Innsats der eleven gjennom deltakelse viser sin kompetanse i faget, gir selvsagt læreren grunnlag for vurdering. (...). Sunn fornuft gjelder heldigvis fortsatt.
Når det er sagt, så skjønner jeg at dere kan bli usikre på hva som egentlig gjelder. Jobben min er å sikre at vi har noenlunde samme forståelse for hva som er gangbar praksis. Jeg vil at dere skal lære mest mulig, og den læringen tror jeg skjer best gjennom aktiv deltakelse.
Ellers må jeg jo si at det er grunn til å stusse når Udir stadig må gå ut å dementere det de mener er misforståelser og myter knyttet til den nye vurderingsforskriften. Udir har fått mye pepper på grunn av forumleringene i nevnte forskrift, også undertegnede har hevet røsten i offentlighet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar